Som leder gjør du vel det? Tar folk. Kanskje hver dag, kanskje sjeldnere?
Hvorfor?
Spørsmålet du bør stille deg, hver gang, er: «Hvorfor tar jeg vedkommende?«.
I et stadig mer hektisk arbeidsliv kan ofte mulighetene for interaksjon mellom leder og medarbeider bli færre. Kanskje blir de også kortere og mer intense? Med mindre tid til å «ta folk» i hverdagen blir betydningen av hver interaksjon viktigere, særlig for medarbeiderne.
Alle interaksjoner mellom leder og medarbeider får konsekvenser, for begge. Hvilken konsekvens ønsker du at din interaksjon skal ha for denne medarbeiderne, denne gangen? En positiv konsekvens eller en annen? Du velger!
«Du velger hvilken konsekvens din interaksjon skal ha!«
En dårlig opplevelse fortelles til flere
Du har sikkert opplevd at dårlige kundeopplevelser fortelles til mange andre. Til familie, venner og kolleger. Er du sikker på at dette ikke også gjelder dårlige medarbeideropplevelser?
Tidligere, før sosiale nettverk, sa man at en dårlig kundeopplevelse ble fortalt til 10 andre. Etter sosiale nettverk har dette økt eksponentielt. Det gjør jo, naturligvis, at det er vesentlig å unngå dårlige kundeopplevelser. Bekymrer du deg like mye over hva som skjer ved dårlige medarbeideropplevelser?
Ta noen i å gjøre noe bra!
Overskriften på dette innlegget fikk deg kanskje til å tenke på å ta noen for noe dårlig? Det var uansett meningen.
Om 1 dårlig medarbeideropplevelse fortelles 10 ganger, til 10 andre – hvor mange ganger fortelles en god medarbeideropplevelse? Det vil helt sikkert variere, men det er oftest færre ganger.
- Hvor mange ganger i dag har du tatt noen i å gjøre noe bra?
- Hvor mange ganger i dag har du tatt noen i å gjøre noe «mindre bra»?
Sannsynligvis har du notert deg flere negative enn positive aktiviteter. Det er ganske naturlig når presset fra budsjetter, målsetninger og andre ledere trykker på. Det er kanskje lettere å fokusere på feil, for å fjerne eller minimere dem? Samtidig kan konsekvensen for de som mottar tilbakemeldingen bli at de «gjør alt feil», eller, i beste fall, at «de gjør lite riktig». Uansett er det lite motiverende!
Ditt fokus i neste uke:
Ta alle dine medarbeidere i å gjøre noe bra. Hver dag. Gjerne flere ganger om dagen.
Se hva som skjer! Lykke til!
Trenger du hjelp? Kikk her.